برنامج تمرينات تمثيلية لتنمية مفهوم الذات الجسمية لدى طفل الروضة

نوع المستند : Original Article

المؤلف

قسم رياض الاطفال- کلية التربية النوعية - جامعة بنها

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى تنمية مفهوم الذات الجسمية لدى طفل الروضة من خلال برنامج تمرينات تمثيلية وتکونت عينة الدراسة من (60) طفل وطفلة من أطفال المستوى الثانى (5-6 ) سنوات بروضة مدرسة بلال بن رباح ببنها بمحافظة القليوبية، واستخدمت الباحثة الأدوات الآتية: مقياس مفهوم الذات الجسمية المصور لطفل الروضة (إعداد/ الباحثة)، وبرنامج تمرينات تمثيلية لتنمية مفهوم الذات الجسمية لدى طفل الروضة. (إعداد/ الباحثة )، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذو المجموعتين التجربيية والضابطة، وتوصلت النتائج إلى فاعلية برنامج التمرينات التمثيلية في تنمية مفهوم الذات الجسمية لدى طفل الروضة.The current research aims to develop the concept of physical self in the kindergarten through a representative exercise program and The sample of the study consisted of 60 second-level children (5-6) years old in the kindergarten of Bilal bin Rabah school in Al-Qalyubia governorate, and the researcher used the following tools: the measure of the concept of the physical self depicted for the kindergarten child (preparation/researcher), and a program of representative exercises to develop the concept of physical self in the kindergarten child.(Preparation/Researcher).The researcher used the experimental approach with the two experimental groups of experimentation and control, and the results reached the effectiveness of the program of representative exercises in the development of the concept of physical self in the kindergarten child.

الكلمات الرئيسية